Mi ta dokter Mulder - Reisverslag uit Noord, Aruba van Femke Mulder - WaarBenJij.nu Mi ta dokter Mulder - Reisverslag uit Noord, Aruba van Femke Mulder - WaarBenJij.nu

Mi ta dokter Mulder

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

09 Juli 2007 | Aruba, Noord

Dag lieve allemaal,

De afgelopen week ben ik begonnen met de reden waarom ik op dit tropische eiland mag bivakkeren, namelijk mijn co-schap Huisartsgeneeskunde! Na vorige week alvast kennis te hebben gemaakt, was maandag mijn eerste dag in de praktijk van dokter Samuels, een Nederlandse huisarts die sinds 14 jaar op Aruba woont en werkt. Hij heeft een eigen praktijk met een zeer gevarieerde patiëntpopulatie. De eerste dagen liep ik met hem mee om me een beetje te oriënteren en me de manier van werken eigen te maken. Hoewel de meeste consulten in het Nederlands of Engels plaatsvinden, heb ik ook diverse keren op m’n co-krukje een beetje onnozel zitten te glimlachen, omdat ik soms weinig begreep van de gesprekken in het Papiaments. Wel werd ik telkens voorgesteld als ‘dokter Mulder’ (iets waar ik zelf maar moeilijk aan kan wennen) en hangt in de wachtkamer netjes een briefje dat drs. Femke Mulder in de praktijk werkzaam is en de consulten kan voeren. Dokter Samuels is een hele vriendelijke en aardige man en is zeer bereid me van alles te leren en uit te leggen. Het leuke is dat hij ook veel ingrepen doet, zoals uitstrijkjes maken, dingen wegsnijden of branden, en spiraaltjes plaatsen; allemaal dingen die ik ook mag en zal doen! Vanaf woensdag heb ik zelf patiënten gezien, gesproken en onderzocht in m’n eigen grote en luxe spreekkamer. Gina, de assistente, zoekt de Nederlands of Engels sprekende patiënten voor me uit, zodat ik niet met handen en voeten hoef te communiceren. Ik heb al een hoop interessante ziektebeelden en patiënten gezien en ook al zelf wat kleine ingreepjes mogen doen. Kortom, een hele leuke, interessante en leerzame week! Ik heb dan ook veel zin in de komende tijd! Daar komt bij dat de werktijden ook aan het klimaat zijn aangepast: ’s ochtends van 8 tot 1 uur, ‘s middags van 3 tot 6 uur en iedere donderdagmiddag vrij. Jaja, het leven is zwaar op de Antillen…

Naast al het gewerk hebben we natuurlijk ook nog genoeg leuke dingen gezien en meegemaakt! In onze eerste week hebben eindelijk onze jeep gekregen (een heel kleine witte Suzuki, onze Jimmy) waar we al een groot deel van het eiland mee hebben verkend. De woeste, rotsige Noordkust waar we over een bijna ondoorgankelijk weg door een soort maandlandschap werden gevoerd naar de Natural Bridge (die al jaren geleden is ingestort maar toch nog dagelijks busladingen vol dikke Amerikanen trekt). De golven slaan daar metershoog op de rotsen dus tenzij je ernstig suïcidaal bent, waag niemand zich er in het water. Verder hebben we natuurlijk de meest prachtige stranden a la Bounty met wit zand en helder blauw water bezocht, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien… Een bizar detail: in het oosten van Aruba bevinden zich enkele prachtige baaien. Echt helemaal perfect met een klein minpuntje, namelijk: de grote olieraffinaderijen op de achtergrond!
Ook zijn we vorig weekend gestart met het halen van ons duikbrevet! Op zaterdagochtend gingen we na een korte theoretische introductie op pad om een proefduik te maken. Na de hele outfit aangetrokken te hebben inclusief luchtflessen, waagden we ons in het (ondiepe) turquoise water. Toen de instructeur zei ‘en nu onder water ademen’, ging dat echter niet helemaal zoals gepland. Ik kreeg de knop in m’n hoofd van zuurstof onder water maar niet omgeschakeld en vond het in het begin erg eng. Gelukkig kreeg ik wat extra hulp bij de oefeningen en een kwartiertje later was het dan zover: duiken! Toen ik eenmaal onder water was en we langzaam de diepte in zwommen, heb ik alleen nog maar genoten van al het moois onder het zee oppervlak en vond ik de 40 minuten veel te snel! ’s Middags kregen we nog drie uur theorie (een noodzakelijk kwaad) en volgend weekend gaan we verder met een uitgebreide zwembadduik, waar we onder andere gaan oefenen op het niet hebben van lucht en noodstijgingen omhoog… Later zullen we nog twee duiken vanaf een boot midden op zee naar het rif gaan maken om na een examen ons brevet te krijgen! Helaas was het afgelopen weekend niet mogelijk om te duiken, dus zijn we met twee andere stagaires van ons complex een uurtje gaan zeilen in een catamaran. Ook niet verkeerd, lekker scheuren dankzij de altijd aanwezige harde wind over de prachtige zee.
We zijn al helemaal gewend aan het eiland (raken de weg bijna niet meer kwijt), het weer en de mensen. De tijd vliegt en we vermaken ons uitstekend! O ja, en ik ben nog niet verbrand maar ook nog niet echt bruin, beiden dankzij factor 40!
Ik zal gauw wat zon naar jullie sturen want ik heb begrepen dat een groot deel van de Nederlandse bevolking enigszins depressief dreigt te raken door het aanhoudende vieze weer en de overstromingen.
Veel plezier en sterkte met alles en tot gauw!

Liefs,
Femke

P.S. Ik sta ook op de site van de praktijk: http://www.qhap.net/index.cfm/fuseaction/site.content/mode/dtl/type/22903/post/29013.cfm

  • 09 Juli 2007 - 16:53

    Sop:

    klinkt echt heerlijk! ga vooral zo door zou ik zeggen! hou ons op de hoogte en geniet. o ja en succes met het duiken!
    liefs, Sop

  • 09 Juli 2007 - 16:57

    Sanne K:

    Hee Fem!
    dat klinkt allemaal super, ik ben jaloers (behalve dan op dat uitstrijkjes maken; je zal wel een geneeskunde-student moeten zijn om je daarop te kunnen verheugen...). Je mist inderdaad niks hoor, alle leuke festivals en culturele buitendingen vallen letterlijk in het water...
    Geniet ervan en blijf lekker smeren!
    x sanne

  • 09 Juli 2007 - 17:13

    Marjo:

    Ge-wel-dig!!! Ik wil de praktijk nog wel even zien hoor, dokter!! Veel plezier en pas op hoor met dat duiken... (moederlijk instinct komt even boven, sorry!)

  • 09 Juli 2007 - 17:46

    Wouter:

    Dokter Samuels?
    Ik dacht dat je bij een andere huisarts zat!
    Toch maar papiaments leren maar!
    Veel plezier nog...ennu.. je kan je benen misschien maar eens overslaan met insmeren: Die zijn wel errug wit hoor!

    Ayo

  • 09 Juli 2007 - 18:26

    Esther:

    Fem, klinkt allemaal fantastisch...wat heerlijk man en eindelijk ook echt doktertje spelen! Veel plezier geniet ervan, tijd gaat veel te snel!! Dikke kus, Es

  • 09 Juli 2007 - 19:51

    Vanessa:

    Chica! Wat klinkt het leven daar goed! Wat cool dat je bent begonnen met duiken. En wees gerust, het zuurstofprobleem is zeer herkenbaar. Op Cuba had ik er tijdens de proefduik weer heel veel last van en voelde ik me na 20 minuten hoesten en proesten een mega opgebelazen intertoys speelgoeddolfijn. Het gaat wel over...Geniet!
    KUS

  • 10 Juli 2007 - 06:00

    Aukje:

    hey fem! Goeie combi van leren en genieten, lijkt me! Ben jaloers.... Heel veel plezier en ben benieuwd naar je belevenissen!

    x auk

  • 10 Juli 2007 - 06:49

    Hanneke:

    Wat klinkt het allemaal relaxed Fem! Heerlijke werktijden, heerlijk weer, lekker duiken...wat wil je nog meer. Ben jaloers hahaha! Enjoy en laat gauw nog wat horen van je met meer foto's!!!

    X Hanneke

  • 10 Juli 2007 - 07:53

    Emma:

    Fem, wat ziet het er allemaal mooi uit! En een hele goede mix tussen work and pleasure! Veel succes met de consults, veel plezier met het duiken en met jimmy!
    Kus Emma

  • 10 Juli 2007 - 08:01

    Monique:

    Ha Femmie!

    Wow... wat klinkt dat goed allemaal! Leuke foto's! Veel succes met je co-schap en het duiken! Heel veel plezier! En inderdaad het weer in NL is om depressief van te worden dus geniet lekker van het mooie, warme weer daar!

    xxx Monique

  • 10 Juli 2007 - 08:31

    Sanne De L:

    He Fem, wat klinkt het allemaal fantastisch!! Geniet ervan en succes met je duikbrevet.
    X Sanne

  • 10 Juli 2007 - 13:48

    Jacqueline:

    He Hallo die Femke,

    Getver wat een vervelend co-schap moet jij volgen en wat een oord. Ik ga even met Huub praten, dat wij als planners van de co-fase daar maar eens polshoogte moeten gaan nemen. Een weekje of drie minimaal :)

    Dikke kus, Jac

  • 10 Juli 2007 - 14:09

    Machteld:

    He fem!

    Wauw hee, wat heb je het daar ontzettend gaaf, ziet er goed uit die fotos! Geniet er van!

    Liefs mag

  • 10 Juli 2007 - 19:15

    Mattessa:

    He Fem,

    Dat ziet er echt heerlijk relaxed en chill uit!!

    Klinkt ook erg goed in die praktijk!

    Veel succes en plezier, weer!

    x

  • 12 Juli 2007 - 20:31

    Emma:

    leuke foto's femke ook een hele leuke blanke dokter,ze zullen wel met veel kleine klachten komen!Zo te zien vermaken jullie je wel . hartelijke groeten van Har en Emma

  • 13 Juli 2007 - 16:05

    Maaike:

    He zusjelief!
    Ik kan alleen maar instemmen met alle vorige berichten! Klinkt inderdaad erg geweldig/chill/relaxed/leerzaam/super/mooi/gaaf! Ik weet zeker dat je het fantastisch doet daar en dat de komende weken alleen maar beter zullen worden!
    Ik bel je straks even!
    Kus kus

  • 15 Juli 2007 - 15:40

    Anne:

    Hoi Femke! Echt superleuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien! Ik kom ook bij dr Samuels en zo te horen wordt dat erg leuk dus! Die foto's ook echt, geweldig! Heel veel plezier!
    xx Anne (Oude Elberink)

  • 20 Juli 2007 - 07:22

    Frederiek:

    Bon dia duchi!!!

    Kon ta bai?? Mi ta bon!
    Klinkt echt super daar op t mooie eiland. Doet me weer denken aan Curacao! Hoe bevalt t dokteren? Zie je al veel bepaalde ziektebeelden? Zo te horen een heerlijk tropenrooster ;). Kan je heerlijk met Jimmy over t eiland cruisen!

    Lieve Fem,heel veel plezier daar op de Antillen. Geniet en succes met duiken!! Tot snel! (hopelijk in A'dam; ga morgen verhuizen ahhhhhh).

    Kus Fre

  • 20 Juli 2007 - 23:07

    Iris:

    Lieve Fem,

    Hoe gaat het met dokteren? Al enge/bijzondere/of dat soort dingen gezien net als in Afrika?
    Hier in Ecuador alles goed, goed vertoeven, leuke mensen en veel moois te zien.
    Gaaf dat je je duikbrevet hebt gehaald joh!
    Ik ga volgende week naar de Galapagos (geen geld voor, maar toch geboekt, moet dus droog brood vreten vanaf nu, hihi), maar ik houd het bij snorkelen.
    Veel succes en vooral plezier daar!!

    Liefs, ier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Co-assistentschap Huisartsgeneeskunde van 2 juli t/m 10 augustus 2007

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 952
Totaal aantal bezoekers 11451

Voorgaande reizen:

24 Juni 2007 - 27 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: